Heavy lift verslag klaar

Geplaatst in Categorie: op 13 January 2009 om 22:40 door Eris

Na bloed, zweet en nog meer tranen is eindelijk het verslag van heavy lift klaar. In dit verslag proberen we het laden en het lossen van de mighty servant op twee versschillende manieren te doen. 

We beginnen met het laden van de Mighty Servant door middel van het  er op schuiven via sterke hydrolysche cilinders  (Skidden). We dachten dat we 15 stappen nodig hadden om dat ding te laden mar we bleken maar 12 nodig te hebben want toen lag de lading al in het midden maar er stond nog wel een gedeelte op  de kant.

Na het laden komt het lossen en dat ging doormiddel van afzinken. Ook hier geld dat die massa van 14625 ton (14000 auto’s) alleen maar voor meer problemen zullen zorgen. Gelukkig konden we dat ook nog wel op lossen. Hellaas komt nu het volgende normaal zouden we weer om hoog moeten komen en daaarna de skidrails lossen en het houtplan klaar leggen. Nu miste we hellaas wat gegevens over de lading zelf en met namen gedetailieerde tekeningen waar de spanten van het schip ligt en de spanten van de Kristin (de lading). Ook hadden we problemen met het vast zetten. Voor het sjorren van niet standaard ladingen geld Annex 13 van de Cargo Stowage and Securing boekwerk. Dit  geld echter alleen niet voor ladingen van onze omvang en daarnaast zouden golven  met een significate golf hoogte van 4 meter al funest zijn voor onze lading. Conclusie als we die Annex zouden moeten toepassen hadden de zeevasten vast moeten zetten met een totale las lengte van 500 meter en dat is veel. 

Hellaas miste bij ons andere gegevens en  konden we het jammer genoeg niet bij een reëlere waarde van een significate golfhoogte van 4 meter. 

Ondanks dat is alles goed gekomen en kan ik nu genieten van een uurtje rust want morgen komen de presentaties voor DSSS en vrijdag een mondeling over tankers.