Veiligheids eisen binnen vaart

Geplaatst in Categorie: op 16 December 2007 om 00:48 door Eris

Hoewel de zeevaart aan duizend en een regels zijn gebonden kan de binnen vaart vaak toch aan klooien. En soms met gevolgen.Schip zinkt op het markermeer. De vraag is natuurlijk hoe kan de nauw gebeuren. En eigenlijk vertelt men het al een beetje er is namelijk water in de machinekamer gekomen.  Maar hoe. Ik kan er niet van uit gaan dat het schip lek is. Het lijkt me ook er sterk. Meest logische reden lijkt mij iets heel simpel. Namelijk een golf.  Toen ik op stage was heb ik meerdere keren schepen voorbij zien varen met een vrijboord van -10 cm. Waarbij het water tot net onder de deur van de machine kamer stond. En kleine golf was voldoende om hele machine kamer onder te laten lopen. Tijdens het onderhoud aan de sluis van IJmuiden werd me ooit eens vertelt over de veiligheids eisen van de schepen en waarbij de inspecties duidelijk te kort mee schoten. Anders waren er wel strengere controles geweest Hoe meer lading je mee neemt hoe meer je kan verdienen. Dit is een feit.  Maar als je schip door het te veel lading afborreld dan let iedereen er op maar na een paar maanden tijd verwaterd de controlle steeds meer waardoor het schip steeds meer en verder wordt afgeladen. Blijkbaar moet er elk jaar een ongeluk komen. En zijn waarschuwing blijkbaar niet voldoende. Misschien wordt het tijd voor meer controles.